Denné svietenie – montáž, zapojenie II.

1. február 2016
zapojenie-denneho-svietenia-5

Vitajte!

Pripravili sme si pre Vás pokračovanie článku o zapojení a montáži denného svietenia. Nie, predpisy sa od staršieho vydania článku o montáži nezmenili, ide len o akýsi “update” článku. Keďže aj my sa učíme, teraz už vieme, že nestačí len jedna schéma, jedna možnosť pripojenia. U nás síce máte návod na montáž zakúpeného denného svietenia pribalený, nájdu sa však aj takí z Vás, ktorých ešte pred kúpou denného svietenia odradí strach z náročnej montáže. Aj preto sme sa rozhodli Vám všetko postupne vysvetliť v tomto článku.

Na začiatok pre tých, ktorí nečítali staršiu verziu článku (nájdete TU), vysvetlíme, aké sú výhody denného svietenia a čo to vlastne to denné svietenie je.

Od roku 2011 je väčšina nových áut vybavená denným svietením. Denným svietením sa rozumie denné prevádzkové svietidlo vonkajšieho osvetlenia motorového vozidla smerujúce dopredu, slúžiace na zlepšenie viditeľnosti motorového vozidla za jazdy cez deň. Používa sa namiesto klasických svetlometov. Denné svietenie a svetlomety (stretávacie svetlá) by naraz nemali byť zapnuté (existujú však aj také vozidlá, ktoré majú denné svietenia od výroby nastavené tak, že svietia spolu so stretávacími). Pri dodatočnej montáži denných svetiel (ak neboli na vozidle od výroby) sa nejedná o prestavbu vozidla – t.j. žiadny zápis či zmena v technickom preukaze sa nevykonáva. Nezabúdajme, že denné svietenie slúži na zlepšenie viditeľnosti, nie pre oslepenie oprotiidúceho vodiča.

Medzi výhody denného svietenia patrí najmä šetrenie klasických svetlometov (či už halogénových alebo xenónových). Také halogénové žiarovky môžu pri zapnutí vyžarovať teplotu až 200°C. Narozdiel od nich, denné svietenie, ktoré pozostáva z LED diód, sa počas zapnutia ani zďaleka nezohrieva na tak vysokú teplotu. Ďalšou výhodou je šetrenie paliva. Áno, možno to znie zvláštne a určite neušetríte litre nafty či benzínu, no istý pokles tam je. Vysvetlíme jednoducho –> denné svietenie vďaka svojej LED technológii má nízky prúdový odber. Tým pádom nezaťažujú alternátor tak, ako neustále zapnuté stretávacie svetlá. Čím viac spotrebičov nám totiž v aute pracuje, tým viac alternátor kladie väčší odpor a ten vyvíja väčší tlak na motor. A motor, aby to všetko stíhal, spotrebuje viac paliva. (Celkovo je dokázané, že LED technológie šetria palivo, energiu, ale aj životné prostredie. Viac TU. ) Ďalšími výhodami sú napr. lepšia viditeľnosť Vášho vozidla, nemusia Vám svietiť zadné svetlá, osvetlenie ŠPZ (ďalšie šetrenie), menšie zaťaženie autobatérie či alternátora, vysoká životnosť LED svetiel a nepochybne aj vylepšený vzhľad vozidla.

Pomaly sa dostávame aj k samotnému zapojeniu, ale predým by sme si mali ešte pripomenúť, že denné svietenie musí spĺňať niekoľko podmienok. Ešte predým, než ho namontujete na svoje vozdilo, si všimnite homologizačné značky a označenie svetiel. Na skle by malo byť vyrazené schválenie pre použitie na pozemných komunikáciách v podobe značiek:

  • RL
  • E s číslom (napr. E1, E11, e27 a pod., číslo rozlišuje štát, ktorý udelil schválenie)
  • Schvaľovacie číslo

Viac o potrebných značkách s podrobným vysvetlením nájdete vo Vyhláške – http://dennesvietenie.eu/vyhlaska-2/.
VŠETKY u nás zakúpené denné svietenia sú homologizované a označené všetkými potrebnými značkami.

Čo sa týka montáže a umiestnenia svetiel, svetlá musia byť montované vo dvojici, musia byť rovnakého typu, vzhľadu, musia svietiť vpred svetlom bielej farby a nesmú pôsobiť rušivo na vodiča či oprotiidúcim vozidlám.
Najlepšie to pochopíte z tohto obrázku:

A teraz k zapojeniu. Ku každému zapojeniu Vám priložíme aj schému. Objasníme základné typy zapojenia a rozdiely medzi nimi. Vopred upozorňujeme, že je potrebné riadiť sa návodom zapojenia priloženom pri svetle. Typ zapojenia závisí od Control boxu – t.j. typu automatického spínača, od výrobcu, od funkcie svetiel. Nieje možné aplikovať jeden univerzálny návod na monáž všetkých svetiel. Najlepším riešením však je zveriť montáž do rúk odborníkom – odbornej dielni či autoservisu. Pri neodbornej montáži sa totiž môže stať, že pri poškodení svetiel strácate aj záruku.

ZAPOJENIE 1

Najzákladnejším zapojením denného svietenia je zapojenie bez automatického spínača. Ten môžu mať svetlá zabudované. Vtedy iba pripojíte záporný (čierny) vodič k zápornej svorke akumulátora alebo ku kovovej kostre vozidla.
Kladný (červený/biely) vodič pripojíte priamo k batérii +12V alebo k zdroju (+12V), ktorý sa objaví po zapnutí zapaľovania.
Žltý pripojíte ku kladnému pólu parkovacích svetiel +12V. (Farba káblov sa môže líšiť v závislosti od výrobcu svetiel.)

zapojenie-denneho-svietenia-1

ZAPOJENIE 2

Zapojenie s Control boxom priamo na batériu. Riadiaca jednotka s 3 vodičmi – opäť čierny, červený a žltý. Postup je podobný ako pri predošlom zapojení, ale s tým, že v obvode sa už nachádza aj Control-box.
Čierny vodič z riadiacej jednotky pripojte k zápornej svorke akumulátora alebo ku kovovej kostre vozidla.
Žltý vodič z riadiacej jednotky pripojte na spínaný kladný pól parkovacích svetiel +12V. 
Červený vodič z riadiacej jednotky pripojte priamo k batérii +12V. Svetlá sa zapnú po naštartovaní motora a zhasnú 30 sekúnd po jeho vypnutí. (Farba káblov sa môže líšiť v závislosti od výrobcu svetiel.)

zapojenie-denneho-svietenia-2

ZAPOJENIE 3

Tretie zapojenie sa bude líšiť zapojením kladného vodiča.
Čierny vodič z riadiacej jednotky pripojte k zápornej svorke akumulátora alebo ku kovovej kostre vozidla.
Žltý vodič z riadiacej jednotky pripojte na spínaný kladný pól parkovacích svetiel +12V.
Červený vodič z riadiacej jednotky pripojte ku zdroju 12V, ktorý sa objaví po zapnutí zapaľovania (spínaných 12V).  Svetlá sa zapnú po naštartovaní motora. (Farba káblov sa môže líšiť v závislosti od výrobcu svetiel.)

zapojenie-denneho-svietenia-3

ZAPOJENIE 4

Štvrté zapojenie sa líši od predošlých tým, že riadiaca jednotka má až 4 vodiče. Štvrtý slúži na stlmenie svetiel na 30%.
Čierny vodič z riadiacej jednotky pripojte k zápornej svorke akumulátora alebo ku kovovej kostre vozidla.
Červený vodič z riadiacej jednotky pripojte ku zdroju 12V, ktorý sa objaví po zapnutí zapaľovania. Svetlá sa zapnú po naštartovaní motora.
Dve metódy zapojenia:
Žltý vodič z riadiacej jednotky pripojte na spínaný kladný pól parkovacích svetiel +12V. Týmto pripojením dosiahnete efekt ako pri klasickom pripojení – svetlá sa úplne vypnú. Hnedý vodič NIE JE pripojený.
ALEBO
Hnedý vodič z riadiacej jednotky pripojte na spínaný kladný pól parkovacích svetiel +12V. Týmto pripojením dosiahnete efekt stlmenia svetiel na 30%.  Žltý vodič NIE JE pripojený.
(Farba káblov sa môže líšiť v závislosti od výrobcu svetiel.)

zapojenie-denneho-svietenia-4

Pri svetlách, kde sa Control box/riadiaca jednotka/automatický spínač (vždy je to to isté) nachádza, nepripájajte DRL svetlá bez neho priamo do elektrického systému vozidla. Ovládací box nie je len na ovládanie svetiel, ale tiež slúži ako regulátor napätia a ako ochrana proti skratu zariadenia. Ovládací box funguje iba pod napätím 12V, ale takmer ku každému svieteniu sa dá zameniť aj za 24V.

Na montáž toho veľa nepotrebujete. Prácu vám uľahčia aj rýchlospojky na spájanie vodičov. Pri niektorých svetlách máte v balení pribalené aj samorezky či frézovací vrták na modulové svetlá (napr. DRL 502HP), ale aj “eskapásky” či držiaky na svetlo. Niekde sú držiaky primontované už priamo na lampu.

To je tak všetko, čo sme Vám v tomto článku chceli napísať. Veríme, že sme Vám pomohli, či už pri montáži denného svietenia alebo pri rozhodovaní o jeho kúpe. Nezabudnite, že získate nielen efektný vzhľad vozidla, ale šetríte energiu, palivo i životné prostredie.

S pozdravom TEAM dennesvietenie.eu

 

Summary
Article Name
Denné svietenie - schéma, montáž, zapojenie
Author
Description
Prinášame Vám nový vylepšený článok o montáži DRL denného svietenia, s kompletnými schémami, popisom a zapojením.

Viac...

Žiadne komentáre

Komentovať

*